Nysted børnehus

Sådan arbejder vi med læreplaner/kompas

OVERORDNEDE MÅL FOR PÆDAGOGISKE LÆRERPLANER.
Når vi arbejder med læreplaner i Nysted Børnehus, bruger vi KOMPAS som arbejdsredskab. Der bliver skrevet i kompasgrupperne på AULA, så I som forældre kan holder jer orienteret her. Som forældre er I altid velkomne til at spørge ind til KOMPAS. Se i øvrigt Årshjul for KOMPAS på AULA
Året er opdelt i 3 aktivitetstemaer. Under de enkelte aktivitetstemaer er der fire læringstemaer, personalet deler børnene op i mindre børnegrupper, dette giver mulighed for, at udfordre det enkelte barn, der hvor det nu befinder sig udviklingsmæssigt.

Inklusion
Vi arbejder på at udvikle en inkluderende pædagogisk praksis. At vi vil søge forståelsen der ligger bag et barns handling, frem for kun at se den handling barnet gør. Det skulle gerne munde ud i, at vi som voksne handler solidarisk i stedet for restriktivt. Altså at et barn er på vej i sin udvikling. Det er vigtigt, at vi hele tiden har for øje, at vi voksne i institutionen spiller en stor rolle for barnets identitetsudvikling med fokus på fællesskaber.

Hvorfor arbejder vi med uderum, legeplads og nærmiljø?
Det bliver muligt for os, at dele børnene op i mindre grupper, og ikke mindst, vil personalet få mulighed for at arbejde på tværs af stuerne - og få denne pædagogiske sparring. Personalet giver udtryk for, at det er udfordrerne, sjovt og givtigt at inddrage vores legeplads/nærmiljø aktivt i vores daglige pædagogiske arbejde.

Det generelle perspektiv:
Vi som institution, vil gerne udvikle os både menneskeligt og fagligt i vores daglige arbejde, samt prøve at følge med samfundsudviklingen.

Børn i udsatte positioner.
Børn kan være i udsatte positioner over længere eller kortere tid. I den periode hvor børnene er det, er institutionen i tæt kontakt/samarbejde med jer forældre.
I Nysted Børnehus arbejder vi med værdier, fordi vi tror på, at alle har noget at byde ind med. Derfor er det vigtigt, at have nogle rammer så vi alle ved hvilket spillerum vi har i vores hverdag. Dog kan alle mennesker komme i situationer, hvor det er vigtigt at se ud over de rammer der ellers gælder i hverdagen.
Det vil vi som personale have øje på i vores arbejde med børnene, for på den måde at sikre inklusion i stedet for eksklusion.
Samtidig har vi udviklet en arbejdsgang, der indeholder forskellige arbejdsredskaber som vi bruger når vi møder børn i udsatte positioner, det kan eksempelvis være TRAS/TRASMO skemaer, praksisfortællinger/kollegial refleksion eller GUSA som  brugers her i Guldborgsund kommune:

Inklusion
Vi arbejder på at udvikle en inkluderende pædagogisk praksis. At vi vil søge forståelsen der ligger bag et barns handling, frem for kun at se den handling barnet gør. Det skulle gerne munde ud i, at vi som voksne handler solidarisk i stedet for restriktivt. Altså at et barn er på vej i sin udvikling. Det er vigtigt, at vi hele tiden har for øje, at vi voksne i institutionen spiller en stor rolle for barnets identitetsudvikling med fokus på fællesskaber.

Individuel handleplan
Ser vi, et barn med en bekymrende trivsel, laver vi en individuel handleplan, for at afdække handlemønstre, årsager, løsningsforslag m.m. Sammen med jer forældre kigger vi på, om barnet har udfordringer eller ændringer i hverdagen, som gør at barnet ikke trives. Her kan GUSA-dialog, som er et online-værktøj, være det redskab vi bliver enige om at bruge. Her arbejder vi efter fælles, tydelige og konkrete mål.

Pædagogisk læreplan Nysted BH juni 21.pdf

Shape Created with Sketch.